مشق های آخر شب

یادداشت هایی در باره آموزش و پرورش

مشق های آخر شب

یادداشت هایی در باره آموزش و پرورش

با دستورات خلاف اداری چه کنیم ؟

گاهی وقت ها مسئولان مافوق کارمندان دستوراتی را صادر می کنند که مغایر با قوانین و مقررات جاری است . در چنین مواقعی تکلیف کارمند چیست ؟ آیا باید دستور خلاف قانون مسئولش را اجرا کند یا این که وظیفه ای در قبال چنین دستوری ندارد ؟ اگر آن را اجرا نکند در حقیقت تمرد کرده است و کارمندان متمرد بر اساس بند 13 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری قابل پیگیری و تعقیب اداری هستند و اگر هم اجرا کند در حقیقت عمل خلافی را مرتکب شده است که باز مطابق همان قانون مسئولیت آور است . پس تکلیف چیست ؟

ماده 96 قانون مدیریت خدمات کشوری تکلیف این گونه دستورات را روشن کرده است :

« کارمندان دستگاههای اجرایی مکلف می‌باشند در حدود قوانین و مقررات، احکام و اوامر رؤسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند، اگر کارمندان حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین و مقررات اداری تشخیص دهند، مکلفند کتباً مغایرت دستور را با قوانین و مقررات با مقام مافوق اطلاع دهند. در صورتی که بعد از این اطلاع، مقام مافوق کتباً اجرای دستور خود را تأیید کرد، کارمندان مکلف به اجرای دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسئولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود و پاسخگویی با مقام دستوردهنده می‌باشد »

بر اساس ماده فوق :

اگر کارمند احساس کرد مقام مافوق او دستور خلافی به او داده است باید :

الف : حتما مغایر بودن دستور او را با قوانین و مقررات جاری کتبا به اطلاع او برساند .

ب : اگر مقام مافوق مجددا دستور خلاف خود را "کتبا" تایید و ابلاغ کرد کارمند موظف است دستور خلاف را اجرا کند و از این حیث مسئولیتی متوجه او نیست .

ج : بر اساس این ماده قانونی ، کارمند در برابر دستور خلافی که به صورت شفاهی صادر می شود تکلیفی ندارد .

نظرات 10 + ارسال نظر
نسترجهان دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:46 ب.ظ http://ALIMOHAMADKOHJANI.BLOGFA,COM

[گل]سلام مهربان معلم عزیز: سلام‌ودرودبرشما که درعرصه،علم‌وتعلیم‌وتعلم،خستگی

ناپذیرواسطوره‌صبر،ایثار،وشکوفایی‌تفکرواندیشه‌مغزها،هستید و همواره به حتی یک کلمه اموخته،بقول مولاعلی ع اموختگان رابنده خود ساخته اید،همیشه عزت و سرفرازی و سلامتی بدرقه طول عمرتان120ساله تان باد [

ساینا جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:41 ب.ظ http://gonahkarebeheshti.persianblog.ir

سلام
من ساینا هستم
منم یه معلمم..
22 سالمه و اویل خدمتم هست..
یعنی فقط 3 ساله که سعادت اشتغال به این شغل شریف نصیبم شده...
خیلی خوشحالم که با وبلاگتون آشنا شدم..
لطفا منو به اسم گناهکار بهشتی لینک کنید تا ارتباطمون قطع نشه..
و لطف کنید بیایید به وبلاگم به منم بگید که به چه اسمی شما رو لینک کنم!؟

قیصری دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 04:23 ب.ظ http://raveshno.blogfa.com

سلام
باتشکرازحضورشما
امیدوارم بازهم سربزنید.

modir sch1.ir چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 04:19 ب.ظ http://sch1.ir


با سلام
پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه ی اول همزمان با بازگشایی مدارس به صورت آزمایشی و از ابتدای زمستان 90 به صورت رسمی، راه اندازی شد. شما می توانید در این پایگاه سایتی کاملا رایگان با امکانات کامل مدیریت مدرسه ایجاد کنید.
لطفا بعد از آشنایی با پایگاه توسعه فن آوری اطلاعات مدرسه اول، جهت حمایت از ما و گسترش فناوری اطلاعات در تعلیم و تربیت کشور، این پایگاه را در یک پست معرفی کرده و لینک پایگاه را در وبلاگتان قرار دهید و سایر همکاران را دعوت کنید.
هدف ما توسعه فناوری اطلاعات در بین مدارس، معلمان و دانش آموزان به صورت کاملا کارآمد و رایگان است.
با تشکر
آدرس ‏پایگاه www.sch1.ir

Puya پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:51 ب.ظ http://www.frozen-tears.blogfa.com

Kheyli khoob bood. Lotfan be weblogam sar bezanid.[گل][گل][گل]

امیری سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:26 ب.ظ http://www.flowesschool.blogfa.com

سلام
هر انسانی دو استاد دارد: یکی روزگار و دیگری آموزگار.
اولی به بهای زندگیت به تو تعلیم می دهد.دومی به بهای زندگی اش.
روز معلم مبارک.

soheyla چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:20 ق.ظ http://soheylashakerine.blogfa.com/post-30.aspx

سلام – ممنون میشم اگر پخش کنید!

ربط ما چیست؟ 1. 5# پهلوی: مکانیزم عقب ماندگی اکثریت و بهره برداری گروهی کوچک
در نگاهی سطحی به عکسهای با حال و “ناستالجیک” که از شادیها و آزادیهای دوران پهلوی برامون باقی مونده، بسیاری (بعد از تاسف) ممکن است تعجب کنیم که چرا با همۀ ابرازهای هنری، آزادیهای آموزشی و علمی، آزادیهای اجتماعی و غیر-سیاسی، با وجود قوانینی مثل حمایت خانواده، تساویِ حقوق زنان، آزادی ادیان، آزادی کسب و کار و تجارت، با وجود روابط خوب (حتی در ظاهر افتخارآمیز) بین المللی و با همۀ بدست آورده های صنعتی و اقتصادی، چرا مردم ما در آخر دهۀ ۱۳۵۰ چاره ای بجز عوض کردن رژیم برای نجات خود ندیدند؟ این سوال مهمتر میشود وقتیکه خودمان را با دیگرانی (مثل کرۀ جنوبی) مقایسه میکنیم که همزمان با ما (در دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰) شروع به صنعتی و مدرنیزه شدن کردند، ولی، همانطور که میبینید، نتایجی بسیار متفاوت بدست دادند.
چیزی که اتفاق افتاد این بود که در دهۀ ۱۳۵۰، بعد از اینکه ایرانیان از هیجان و شور اوایل دوران آزادی اقتصادی و مدرنیزه شدن و داشتن ماشین و برق و سینما و جاده های آسفالت و غیره بدر آمدند، توانستند با دیدی بالغ به نتیجه و کارنامۀ واقعیِ مدیریت منابع و رهبری کشور نگاهی دوباره بکنند ... و متوجه شدند که برنامه هائیکه برای رشد و صنعتی کردن کشور، توسط اساتید خارجی و شرکتهای چند ملیتی مشاورِ شاه ریخته شده بود برای پیشرفت اکثریت مردم ایران نبود، بلکه فقط برای قدرتمند کردن و بهره مند شدن عدۀ بسیار قلیلی طرحریزی شده بود.
در واقع ایران یکی از اولین "تست تیوب ها" در دهۀ سی و چهل برای پیاده کردن ایده های "تجارت آزاد" و "اقتصاد آزاد" در جهان بود.
در این مقاله پیچ و مهرۀ مکانیزم عقب ماندگیِ اکثریت و بهره برداری و قدرتمند شدن درصدی کوچک در یک جامعۀ بظاهر صنعتی و مدرن شده را مشخص میکنیم.
*لطفاً بقیۀ مقاله را در بلاگفای “ربط ما چیست؟” مطالعه بفرمائید. http://soheylashakerine.blogfa.com/post-29.aspx
ممنون میشم اگر برای بقیه بفرستید و انتشار دهید.
ممنون میشم اگر بنام "سهیلا شاکرین" یا "ربط ما چیست؟" لینکم کنید.

علی دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 04:42 ب.ظ Https://forexchi1.com

با تشکر از توضیح خوبتون

معصومه یکشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1401 ساعت 10:16 ب.ظ

سلام و خدا قووووووت ، اگر مافوق حاضر نشد کتبا دستور خلاف قانونش رو به ما بده تکلیف کارمند چیه؟؟؟ خیلی این مسئله ذهنم رو درگیر کرده جوابی براش ندارم لطفا راهنماییم کنید

محمد دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1401 ساعت 05:38 ب.ظ

ج : بر اساس این ماده قانونی ، کارمند در برابر دستور خلافی که به صورت شفاهی صادر می شود تکلیفی ندارد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد