مشق های آخر شب

یادداشت هایی در باره آموزش و پرورش

مشق های آخر شب

یادداشت هایی در باره آموزش و پرورش

مدرسه خوب چه مدرسه ای است ؟

 

در خصوص اهمیت مدرسه و جایگاه آن و انتظاراتی که جامعه از یک مدرسه موفق دارد ممکن است دیدگاههای متفاوتی وجود داشته باشد به نحوی که احتمالأ افرادی مدرسه را صرفأ یک مکان آموزشی دانسته که وظیفه آن انتقال مفاهیم آموزشی و درسی به دانش آموزان است .

 اما مدرسه خوب مکانی است که بتواند اولأ آرامش و فراغت فکری را برای دانش آموزان فراهم تا با فراغ بال به دنبال اهداف تربیتی و آموزشی خود باشند . بعلاوه مدرسه باید بتواند شرایطی را فراهم نماید تا دانش آموز مسائل زندگی را عملأ تجربه کرده به « خود » واقعی خویش پی ببرد و با کسب تجارب لازم بر اعتماد به نفس خود بیفزاید . دانش آموز در مدرسه باید عزت نفس و احترام شخصی خود را احساس و با تازه ترین و معتبر ترین یافته های علمی و هنری آشنا شود . مدرسه باید بتواند شیوه های سالم زندگی خانوادگی را به دانش آموز یاد داده و او را در انتخاب شغل آینده خود کمک نماید .

 دانش آموز در محیط مدرسه باید بتواند یاد بگیرد و تمرین کند که چگونه شهروند خوبی باشد و روابط درست اجتماعی با افراد و نهادها را بفهمد و ممارست نماید . دانش آموز در محیط مدرسه باید با اصول بهداشت بدنی و روانی فردی و اجتماعی  ؛ با حقوق و وظایف شهروندی  ؛ با تفکر علمی و منطقی و با انضباط فکری و رفتاری به خوبی آشنا شود .

 دانش آموز علاوه بر عوامل فوق باید در مدرسه یاد بگیرد که اعتقادات  ،  گرایش ها  و ارزش های خود را به شکل قطعی تعیین و مشخص نموده و احساسات و عواطف خود را پالایش دهد .

 مدرسه باید بتواند مفهوم آزاد اندیشی و تواضع علمی را به دانش آموز یاد داده و اورا برای سازگاری با محیط های گوناگون آماده نماید . دانش آموز در محیط مدرسه باید یاد بگیرد که چگونه از زندگی سالم و لذتبخش بهره مند و چگونه تولید کننده و مصرف کننده موفق و خوبی باشد .  مدرسه باید انگیزه لازم و نشاط کافی را در دانش آموز ایجاد تا او برای ادامه تحصیلاتش در دوره های عالی و موفق شدن در مراحل بعدی زندگی  آمادگی پیدا نماید .

 پس مدرسه به طور خلاصه می تواند کارخانه ای باشد که محصول او یک انسان رشد یافته و تربیت شده برای ورود به عرصه اجتماع است . بدیهی است برای داشتن چنین مدرسه ای ، مهیا کردن ابزارهای مناسب ، نیروی انسانی متخصص و هماهنگی و همفکری همه نهادها ، سازمان ها و رسانه ها لازم و ضروری است .

نظرات 4 + ارسال نظر
samin چهارشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:56 ب.ظ http://www.nicepack.ir

سلام عزیزم وبلاگ بسیار زیبایی داری . منم مجموعه های آموزشی خوبی تو سایتم دارم . خواستی یه سر بزن . راستی من هر روز بهت سر میزنم . موفق باشی

یگانه پنج‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:02 ق.ظ http://madresherfe.blogfa.com

با سلام در حال حاضر که مدرسه تبدیل شده به کانون اصلاح و تربیت تقریبا چیزی شبیه به زندان بچه‌ها با شروع مدرسه کمتر دانش‌آموزی خوشحال می‌شود

بیات پنج‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:55 ب.ظ http://maharate2010.blogfa.com

سلام
مطلب جالبیه.
شروع کار رو بهتون تبریک میگم.
اگه قصد تبادل لینک داشتین خبرم کنید شرمندتون نشم
موفق باشید

معلم عاشق جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:02 ب.ظ http://loverteacher.persianblog.ir

این باید ها رو کی ؛باید؛ عملی کنه؟ :)
من ٍ معلم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد