در قرن جدید و زندگی آینده بشر ، نظام تعلیم و تربیت مطلوب ، واجد خصوصیات و ویژگیهای خاصی است . آنچه که این خصوصیات را بارزتر می نماید ، ورود تکنولوژی به عرصه حیات اجتماعی است که سرعت بیشتری به فرایند زندگی انسان می بخشد . رشد و توسعه زندگی در چنین شرایطی ، الگوهای جدید رفتاری را از گروهها و افراد انسانی می طلبد و طبیعی است که نادیده گرفتن این الگوها می تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد. در این وضعیت مقوله توسعه فرهنگی نیز نیازمند تبیین و شناخت الگوهای جدید یادگیری است که درمدارس ما باید روش های دست یابی به این مهم شناسایی گردند . اگر به دنبال تربیت مطلوب نوجوانان برای دستیابی به اهداف توسعه فرهنگی هستیم باید نوع تفکردانش آموزان رادر سیستمهای موجود تربیتی و آموزشی تغییر دهیم . جامعه ما علیرغم داشتن نیروی انسانی مستعد و برخوردار از جوانانی با ضریب هوشی قابل قبول ، هنوز در زمینه ترویج تفکر خلاق در میان نوجوانان با مشکلات زیادی روبروست ، چرا که نوع یادگیری نوجوانان معطوف به تفکرات قالبی و تکراری دیگران است .
از این رو برای رسیدن به توسعه فرهنگی نیازمند تغییر در نوع تفکر و یادگیری دانش آموزان هستیم . معلمان درزمینه تغییر نوع تفکر دانش آموزان نقش مؤثری می توانند داشته باشند . در این رابطه القاء تفکر « واگرا » به دانش آموزان راهکاری قابل قبول است که سیستم آموزشی و معلمان ما باید آن را تجربه نمایند . « تفکر واگرا ، تفکری است خلّاق ، یعنی ارائه چیزی بدیع تر نسبت به آنچه دیگران می دانند و عرضه می کنند » هر چند اجرای این نوع تفکر در زمینه یادگیری با مشکلات زیادی روبروست اما می تواند ما را در رسیدن به تربیت انسانهایی خلاق برای نیل به توسعه فرهنگی یاری رساند ، چرا که این تفکر به فراگیران ، انگیزه زیادی را برای انتخاب راههای دشوار و پر دردسر خواهد داد
سلام.ممنون افتخار دادی.خسته نباشید
باسلام واحترام
ممنون از حضور سبزتان
برایتان ارزوی توفیق دارم همکارمحترم
سلام
ادرس وبلاگم تغییر کرده زحمت می کشید صحیحش رو درج کنید؟
این تفکر واگرا در افراد خلاق وجود دارد وظیفی معلمان پیدا کردن این افراد است یعنی افراد خلاق که معمولا در میان هوشهای متوسط پیدا میشوند. ممنون
با سلام و عرض خسته نباشید .ممنون از حضور پر مهرتون .
وبلاگ شما وبلاگ پر محتوا و جالبیه حتما" بیشتر بهتون سر میزنم و استفاده میکنم .موفق باشید
سلام دوست عزیز
کاملا حدستون درسته.
ممنونم از حضورتون
ترویج تفکر واگرا زمانی به حد مطلوب می رسد که معلم و دانش آموز نگران درصد قبولی در کنکور و چندسالی است قبولی در مدارس تیزهوشان و ... رتبه در آزمون مبتکران مرآت و... و نباشند .مدیران مجبور نباشند رتبه ی داش آموزان در آزمون های تستی که اکثراْ غیر استاندارد هستند را در بوغ و کرنا کنند تا مدرسه شان به عنوان مدرسه ی برتر شناخته شود.و مسلماْ این آزمون ها منبع درآمد خیلی ها شده که با تفکر پرورش دانش آموز خلاق جور در نمی آید.
حالا فرض کنید دانش آموز خلاق پرورش دادیم آیا امکانات طوری هست که دلزده نشود و به کشورش خدمت کند؟